Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Punková scéna hnědne

Punk jsem začal poslouchat ve čtvrté třídě základní školy. Když si dnes jako učitel představím žáka čtvrtého ročníku s trikem HNF, přijde mi to trochu úsměvné.

Tehdy jsem se ale považoval za maximálního borce. Být mladým pankáčem pro mě bylo naprosto přirozené, protože jsem do té doby neslyšel žádnou hudbu, která by mě okamžitě tak chytla. Psal se školní rok 1992 / 1993 a se spolužákem jsme pokládali základy naší kapely.

Přímočarost, upřímnost, tolerance a vyjádření názorů

Ač jsem si to v té době plně neuvědomoval, na punkové muzice mě vždycky bavila jednoduchost, přímočarost a upřímnost. Neumění hrát mohlo být velkou předností. Názory, postoje, toleranci a vymezování se vůči všemu zlu světa jsem zase hledal v textech. I proto se pro mě stala punková muzika něčím, co mě od té čtvrté třídy základky imponovalo a doprovází mě dodnes.

Rychle poté, co odezněla prapodivná éra Orlíku, jsem si uvědomil, že otevřeně rasistické texty byly součástí divoce svobodného vyjadřování přelomu 80. a 90. let.  Na konci 90. let jsem už narážky na cikány v textech nejen severočeských kapel vnímal jako plevel a hloupou klukovinu. Netrvalo totiž dlouho a všechny punkové kapely od rasistických říkanek začaly upouštět stejně rychle, jak se k nám dostávaly hodnoty západní civilizace. Na konci devadesátých let už slogany typu „vytáhneme na černý“, „cigánský problém“ nebo „černá kůže za všechno může“ hrubě nekorespondovaly s hodnotami většinové společnosti, natož lidí, kteří se hlásili k punkové scéně.

Cizinec, po kterém neštěkl ani pes

Ještě před dvěma lety jsem si myslel, že xenofobie a rasistická nenávist je výsadou nešťastných, bezprizorních a zakomplexovaných buranů, kteří nepoznali nic jiného, než vlastní nepodnětný mikrosvět a že v muzice takzvaných punkových kapel nemají místo. Bláhově jsem si myslel, že vím, na které straně bude stát ten pelmel, který se dá hodně zjednodušeně nazvat punková scéna, v době migrační krize.

Když jsme v roce 2013 - dávno před současnou uprchlickou vlnou - složili píseň Cizinec, neštěknul po ní ani pes. Vznikla proto, že jsem pracoval v neziskovce a dlouhodobě se problematice cizinců věnoval. S kapelou jsme chtěli prostřednictvím téhle písně dát jasně najevo, na které straně stojíme ve chvíli, kdy je obyčejný člověk s rodinou nucen utíkat z vlastní země, která je ohrožena občanskou válkou, násilím nebo konflikty světových mocností na území suverénního státu. Nenapadlo mě, že se píseň stane aktuální už o 2 roky později. A že nastane doba, kdy se i já budu stejně jako onen „cizinec“ obávat bezpečnosti kvůli násilnému a nenávistnému chování takzvaně slušných příslušníků našeho ustrašeného národa, jehož jsem bohužel i já od narození součástí a ve kterém se na stará kolena vyrojily jako houby po dešti křesťanské ideály. Že se budu bát dát veřejně najevo svůj vlastní názor na současnou situaci, abych náhodou nebyl pejorativně nazýván sluníčkem nebo multikulti fanatikem a nebyl ohrožován sekerami a pistolemi primitivních pomatenců na náměstích krajských měst.

Nejpunkovější české kapely světa

To, že můj pohled na svět je vskutku nemainstreamový jsem si uvědomil ve chvíli, kdy jsem zaregistroval některé své přátele z různých takzvaně punkových kapel proaktivně komentovat a sdílet nepřehlédnutelně zjednodušené, dezinformační, populistické a zmanipulované příspěvky na sociálních sítích a diskutovat pod komentáři a články masových médií, do kterých kdejaká česká nejpunkovější kapela na světě kéruje ve svých textech. V té době jsem tomu nepřikládal větší význam a utěšoval jsem se tím, že taková činnost pramení z nedostatku informací, nezkušenosti nebo zkrátka jen z lenosti diskutujících udělat si vlastní objektivní názor.

Pak jsem ale v listopadu 2015 dostal nedopatřením do ruky nové album kapely, která se na koncertě ve Stříbře uvedla tím, že „hrát nebudeme, bubeník dostal od Rusáků přes držku“. Měl jsem úsměv na tváři a raději jsem se na detaily neptal. Když jsem konečně po vystoupení naskládal všechny členy spolku do auta a vložil CDčko do přehrávače, bylo mi všechno jasné. V první písni punkové kapely na mě vybaflo „cigáni maj dávky dvakrát větší, nejsou invalidní důchody“. V tu chvíli jsem ten paskvil hodlal vyhodit z okna. Kluci mě zadrželi. Chtěli, abychom si album poslechli celé. Dlouho jsem z nějaké muziky necítil tolik nenávisti k tomuhle světu, jako z 8 písní téhle západočeské kapely. Frustrace, násilí, zlost. Chlapcům a dívce to nelze mít za zlé, protože současný svět je opravdu hodně nespravedlivý a kdo není dravec, hodně rychle upadá do beznaděje a zlosti. Ale svádět to na cigány? A dvakrát větší dávky? Naprostý nonsens. A už vůbec nechci mluvit o zjednodušování, paušalizování a uplatňování kolektivní viny. Vracíme se zpátky. Do dob, které byly jednoduché pro stádo tupých ovcí, ale ne pro lidi toužící po svobodě a spravedlnosti.

Punková scéna hnědne

Začal jsem se dívat kolem sebe ještě víc. Člen legendární punkové skupiny sdílí články Organizace proti multikulturnímu fanatismu i Bloku proti islámu. Jiní členové punkové kapely sdílí fotku na podporu lidového prezidenta Zemana (mýlím se, když si myslím, že punková scéna je pořád proti establishmentu?), islamofobní produkční se pokouší zorganizovat punkový festival a diví se, když se proti tomu někdo ohradí, bubeník jiné kapely považuje za dementy ty, kteří nezvolili za svůj životní postoj nenávist k uprchlíkům, ale otevřenou náruč jako počátek úspěšné integrace do majoritní společnosti. Kapely, které ještě nedávno hrály s „pankáčema“, se objeví na billboardu megakoncertu xenofobní modly Ortel. Člen další party sdílí koláž srovnávající fašismus s islámem a dává mezi to rovnítko. Má smysl pokračovat?

Nemá. Punková scéna hnědne. Alespoň ta část z ní, která sama sebe za punkovou označuje. Jednotlivci se podílí na nenávisti, nechutné politické propagandě, xenofobii a ustrašenosti, která je v naší zemi zcela neopodstatněná. Destruují hodnoty, které jim byly vlastní, popírají své vlastní texty (ty se tak stávají naprosto směšnými a prázdnými slogany), podporují politické manipulace (proč?) a napomáhají extrémní pravici v sebevědomě vítězném tažení českou společností. A hlavně: nesou část odpovědnosti za násilí a trestné činy, které česká policie i politici zvesela tolerují.

Pozn. Článek byl nejprve publikován na serveru Kidsandheroes.com, za uveřejnění děkuji šéfradaktorce Michaele Klocové. Více včetně diskuse zde.

Autor: Martin Nosek | pátek 12.2.2016 17:15 | karma článku: 14,96 | přečteno: 1121x
  • Další články autora

Martin Nosek

Sháníme učitele...zn: dobrá a levná práce za 4€ na hodinu

Má první výplata s desetiletou praxí ve školství na nejmenovaném gymnáziu? 16.548,- Kč, plný úvazek 40 hodin týdně, čistého 104 Kč za hodinu. Vítejte v Čechách. No jo, jenže...

5.10.2017 v 13:30 | Karma: 35,24 | Přečteno: 4978x | Diskuse| Ústí nad Labem

Martin Nosek

Omluva

Dobrý den. Na základě výzvy okresního státního zástupce pana JUDr. Jana Řeháčka zveřejňuji následující omluvu k článku Prošlá kulturní konzerva:

19.9.2017 v 23:59 | Karma: 11,43 | Přečteno: 1079x | Společnost

Martin Nosek

Prošlá kulturní konzerva

Ústecká příspěvková organizace Kulturní středisko města je spravována lidmi, kteří si v roce 2017 neumí nainstalovat aplikaci do mobilu, využívají externího "ajťáka" k soukromým účelům a ještě k tomu si kupují nejdražší telefony.

26.6.2017 v 17:16 | Karma: 29,22 | Přečteno: 3798x | Diskuse| Kultura

Martin Nosek

Radost parkovat

Zastavil jsem své auto v ulici s vznešeným názvem. Winstona Churchilla. Je to jednosměrka, je u pošty a jsou v ní samé honosné vily.

31.5.2017 v 17:32 | Karma: 25,72 | Přečteno: 1342x | Diskuse| Ústí nad Labem

Martin Nosek

Jak jsme si jeli ušít kabáty a boty do Hoi An a trochu se rozpršelo (povodně ve Vietnamu).

Jak už název napovídá, tahle poznámka nebude o šití :) Protože to se událo jaksi mimochodem. Nicméně poznámka se týká spíš zpáteční cesty z Hoi An do Nha Trangu.

17.12.2016 v 0:00 | Karma: 10,93 | Přečteno: 334x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1797x
Řídím se pravidly, že zkušenost je nepředatelná a že přiznáním chyb lze pouze získat. Klidně mě hledejte v oblasti hudby, o který ale zásadně nic nepíšu. Pracuju ve školství a taky trochu dělám do produkce. A punk!

Seznam rubrik